článek,

Článek dva

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Nov 02, 2020 · 2 minut čtení
Článek dva
Sdílet

Sklopné křídlo, či skládací křídlo je označení technického řešení, které umožňuje letounu sklopit křídla, či případně jiné konstrukční části, jako například výškovku a šetřit tím prostor na letadlových lodích.

Výhodou skládacích křídel je úspora místa letounu na letové palubě. Díky tomu je možné dodržet určité standardizované rozměry pro každý stroj, z hlediska výšky, šířky a délky, aby se vešel na palubní výtah a podpalubního hangáru.

Nevýhodou skládacích křídel je složitá konstrukce, zvyšující váhu a zvyšující nároky na spolehlivost mechanizmu z hlediska mechaniky křídla. Skládací část křídla stále vyžaduje zajištění funkčnosti hydrauliky a elektrifikace.

Boeing F/A-18 Super Hornet na letové palubě

Palubní letouny

Provoz letadel na letadlových lodích vedla ke konstrukci sklopného křídla. Tato funkce je proto obvykle implementována na palubních letounech, kde je žádoucí z důvodu úspory prostoru. Sklopné křídlo řeší nejen rozpětí letounu, ale také jeho výšku, proto některé stroje mají sklopnou výškovku, jako například Lockheed S-3 Viking.

Mechanizmus skládání křídel býval přibližně do 40. let 20. století obvykle manuální, křídla proto skládali palubní mechanici. S nástupem větších a výkonnějších letounů začal být celý mechanizmus implementován jako plně automatický.

Palubní letouny bez systému skládání křídel

Jednou z výjimek je například palubní Grumman F-14 Tomcat, který nemá přímo skládací křídlo, ale pro zmenšení velikosti využíval změnu geometrie křídla, změnou šípovitosti na 75° pro potřebu uskladnění na palubě. Během letu používal rozsah 20° a 68°.

Další výjimkou mezi moderními palubními letouny, který neměl skládací křídla, je Douglas A-4 Skyhawk, jehož konstrukce byla tak kompaktní, že skládací křídla nepotřeboval. Dalším takovým letounem je BAE Sea Harrier.

Grumman F-14 se složenými křídly

Palubní helikoptéry

Podobně jako mají klasické letouny skládací křídla, mají i helikoptéry, tedy letouny s rotujícími křídly skládací rotory. Vzhledem k tomu, že průměr rotorů vrtulníků začíná obvykle na 5 m, je možnost složit rotor nutností. V některých případech mají některé stroje také sklápěcí ocas s vyrovnávacím rotorem, z důvodu úspory místa na palubě, či v hangáru.

Sikorsky SH-60 Seahawk se složenými listy rotoru a ocasem

Palubní korvertoplány

Zatím jediným námořním palubním korvertoplánem je V-22 Osprey, jeho konstrukce vyžaduje složitější řešení, proto v tomto případě při skládání letounu, aby zabral nejméně místa, dojde ke složení listů rotorů a následně k překlopení křídla do roviny s trupem letounu.

Bell Boeing CMV-22 Osprey na výsadkové letadlové lodi

Námořní palubní letouny v aktivní službě se sklopným křídlem

  • Boeing F/A-18 Hornet
  • Boeing F/A-18E/F Super Hornet
  • Lockheed Martin F-35 Lightning II
  • Dassault Rafale
  • Suchoj Su-33
  • Northrop Grumman E-2 Hawkeye
  • Northrop Grumman C-2 Greyhound
  • Bell Boeing CMV-22 Osprey
  • Sikorsky SH-60 Seahawk
  • HAL Tejas
  • Mikojan Gurjevič MiG-29K
  • Suchoj Su-25UTG/UBP

Odkazy

Licence

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

Poznámka: Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC Sledovat
IT konzultant, projekt manažer.

Působím v IT oboru 16 let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se jen aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.