Sklopné křídlo, či skládací křídlo je označení technického řešení, které umožňuje letounu sklopit křídla, či případně jiné konstrukční části, jako například výškovku a šetřit tím prostor na letadlových lodích.
Výhodou skládacích křídel je úspora místa letounu na letové palubě. Díky tomu je možné dodržet určité standardizované rozměry pro každý stroj, z hlediska výšky, šířky a délky, aby se vešel na palubní výtah a podpalubního hangáru.
Nevýhodou skládacích křídel je složitá konstrukce, zvyšující váhu a zvyšující nároky na spolehlivost mechanizmu z hlediska mechaniky křídla. Skládací část křídla stále vyžaduje zajištění funkčnosti hydrauliky a elektrifikace.
Palubní letouny
Provoz letadel na letadlových lodích vedla ke konstrukci sklopného křídla. Tato funkce je proto obvykle implementována na palubních letounech, kde je žádoucí z důvodu úspory prostoru. Sklopné křídlo řeší nejen rozpětí letounu, ale také jeho výšku, proto některé stroje mají sklopnou výškovku, jako například Lockheed S-3 Viking.
Mechanizmus skládání křídel býval přibližně do 40. let 20. století obvykle manuální, křídla proto skládali palubní mechanici. S nástupem větších a výkonnějších letounů začal být celý mechanizmus implementován jako plně automatický.
Palubní letouny bez systému skládání křídel
Jednou z výjimek je například palubní Grumman F-14 Tomcat, který nemá přímo skládací křídlo, ale pro zmenšení velikosti využíval změnu geometrie křídla, změnou šípovitosti na 75° pro potřebu uskladnění na palubě. Během letu používal rozsah 20° a 68°.
Další výjimkou mezi moderními palubními letouny, který neměl skládací křídla, je Douglas A-4 Skyhawk, jehož konstrukce byla tak kompaktní, že skládací křídla nepotřeboval. Dalším takovým letounem je BAE Sea Harrier.
Palubní helikoptéry
Podobně jako mají klasické letouny skládací křídla, mají i helikoptéry, tedy letouny s rotujícími křídly skládací rotory. Vzhledem k tomu, že průměr rotorů vrtulníků začíná obvykle na 5 m, je možnost složit rotor nutností. V některých případech mají některé stroje také sklápěcí ocas s vyrovnávacím rotorem, z důvodu úspory místa na palubě, či v hangáru.
Palubní korvertoplány
Zatím jediným námořním palubním korvertoplánem je V-22 Osprey, jeho konstrukce vyžaduje složitější řešení, proto v tomto případě při skládání letounu, aby zabral nejméně místa, dojde ke složení listů rotorů a následně k překlopení křídla do roviny s trupem letounu.
Námořní palubní letouny v aktivní službě se sklopným křídlem
- Boeing F/A-18 Hornet
- Boeing F/A-18E/F Super Hornet
- Lockheed Martin F-35 Lightning II
- Dassault Rafale
- Suchoj Su-33
- Northrop Grumman E-2 Hawkeye
- Northrop Grumman C-2 Greyhound
- Bell Boeing CMV-22 Osprey
- Sikorsky SH-60 Seahawk
- HAL Tejas
- Mikojan Gurjevič MiG-29K
- Suchoj Su-25UTG/UBP
Odkazy
- Two unknown F-14 Tomcat wing sweep stories to celebrate Top Gun Day (anglicky)
- Grumman F-14A Tomcat (anglicky)
Licence
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Poznámka: Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons.